Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/compat.php on line 502

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
Wilde Westen 2 – Creatief Vermogen

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

Wilde Westen –
Tweede Marnixschool, Van Asch van Wijckschool,
St Dominicusschool

 

Het Wilde Westen, een wijk cultuurhuis, onderzoekt met drie scholen de vraag: Wat heeft de leerkracht nodig om goed vorm te kunnen geven aan kunst in het onderwijs? We ondersteunen scholen om thema’s die belangrijk zijn, te koppelen aan kunst en cultuur. De leerkrachten geven dit samen met kunstenaars uit de wijk vorm in activiteiten en projecten die het creatief vermogen stimuleren.

  • Zo was het verhaal over de Ark van Noach op de Tweede Marnixschool uitgangspunt om de leerlingen via beeldende kunst het landschap opnieuw in te laten richten. In een bovenbouwklas werd een dramales ontwikkeld om het onderwerp ‘jagers en boeren’ op vraag van de leerkracht te benaderen vanuit een fysieke beleving.  En naar aanleiding van het schoolbrede thema ‘water’ werd de kunstenaar Ruud Kuijer (bekend van o.a. Waterwerken- de kunstwerken aan het Amsterdam Rijnkanaal) aan de school gekoppeld. De klas bezocht zijn atelier en werkte in de klas met gips. Samen met weer een andere kunstenaar maakten de kinderen een bouwwerk, geïnspireerd op waterbanen, waarmee de lagere groepen volop konden experimenteren. De vergelijking met de sluizen in Nederland was gauw gemaakt.

  • Rosanne Top, leerkracht groep 4
    “Ik merk dat ik het heel fijn vind dat we van te voren ergens goed over na denken en een activiteit tot in de kleinste stapjes uitwerken. Door een activiteit goed uit te diepen, komt hij veel beter tot zijn recht.” Het samenkomen van de expertises van zowel de groepsleerkrachten als het Wilde Westen en de betrokken kunstenaar zorgt ervoor dat de leerlingen veel meer leren door ervaring. Meer zintuigen worden betrokken, de meerwaarde van hun verbeeldingskracht wordt beter ingezet en de werelden die je wilt openen beklijven beter.

    KIND OVER HET PROJECT
    Cheryl, groep 5
    “Door je fantasie te gebruiken kun je maken wat je wilt.”

    FOCUS OP CREATIEF DENKEN EN CREATIEF PROCES DOORGRONDEN
    KINDGEDRAG
    Door de kinderen echt eigenaar te laten zijn van het proces en zelf te laten ontdekken dat ze iets kunnen of dat ze vragen hebben, blijkt dat ze boven zichzelf uitstijgen en ze eigen verantwoordelijkheid nemen.
    LEERKRACHTGEDRAG
    leerkracht, groep 7
    “Ik kwam erachter dat ik van alles weet over mythes en geschiedenis maar dat niet iedereen die kennis en kunde heeft. Het bleek heel waardevol voor mijn team te zijn wanneer ik dat deel!” “Ik leer loslaten. Chaos is niet altijd chaos. Het levert mooie dingen op!” Het is fantastisch als je, ook als groepsleerkracht, je eigen talenten inzet als inspiratiebron. Leerlingen worden daardoor uitgedaagd om te experimenteren vanuit hun eigen talenten.

  • Het partnerschap van het Wilde Westen en de scholen zet een uitwerking, verdieping en vernieuwing van het curriculum in gang. Elke school doet dit op zijn eigen manier en in zijn eigen tempo.

    Het Wilde Westen is actieve beheerder van het proces en de relaties daarbinnen:
    • Biedt kaders waarbinnen het proces zich afspeelt;

    • Zorgt voor de onderlinge afstemming (referentiekader, doelbepalingen, formaliseren en gezamenlijk handelen);

    • Zorgt dat de rollen in het proces duidelijk zijn;

    • Zorgt voor een vorm van verslaglegging.


    Het Wilde Westen en de scholen werken samen aan een vakinhoudelijke deskundigheid van leerkrachten en vakdocenten. Gesprekken en coaching door kunstvakdocenten leveren deskundigheidsbevorderende trajecten op voor groepsleerkrachten die daarvoor belangstelling hebben. Daarnaast worden studiedagen georganiseerd met het hele team. Dit kunnen workshops zijn door kunstvakdocenten, maar ook om met elkaar in gesprek te gaan over het vormgeven van kunst in de school of als voorbereiding van school-brede kunstweken.

    Door de langdurige samenwerking krijgen leerkrachten door het toepassen van kunst in het curriculum steeds meer zicht op welk moment en op welke manier ze met kunst en met welke kunst(enaar) uit de (directe) leefomgeving ze aan de slag willen.

    LEERKRACHT OVER HET PARTNERSCHAP:
    Eva Veenstra, leerkracht Asch van Wijckschool
    “Ik ben steeds beter in staat kunst aan de lesstof te verbinden en daarbij te zien hoe de leerling zich ontwikkelt. Ik krijg beter zicht op hoe het creatief vermogen zich manifesteert.” “Wij hebben als school echt ontdekt dat kunst of cultuuronderwijs niet iets ‘los’ is, maar dat het juist het onderwijs verstevigt. Leerkrachten werken vanuit de vraag: ik wil een doel bereiken en hoe kan ik daar kunst bij inzetten?”

    CULTURELE PARTNER(S) OVER HET PARTNERSCHAP:
    Heleen Korthals, Wilde Westen
    “Ik word blij als ik in gesprek met een leerkracht zit en er een vlammetje aangaat: “Hé, ik zou het mooi vinden…’’ Dan gaat die bij mij ook aan, dan ontstaat er een gesprek. Soms over de leerlingen, de kunstvorm, of de vakantie van de leerkracht. En dat is een fijne basis om op samen te werken. Daar word ik blij van, als ‘het’ aangaat.”

DIAMANTSTRALEN
Creatief denken
Creatief proces doorgronden

“Ik ben steeds beter in staat kunst aan de lesstof te verbinden en daarbij te zien hoe de leerling zich ontwikkelt. Ik krijg zicht op hoe het creatief vermogen zich manifesteert.”


Eva Veenstra
leerkracht Asch van Wijckschool

“Het mooiste is als we elkaars kennis en passie gebruiken om dan samen naar de leerling te kijken.”


Heleen Korthals

Wilde Westen

Creatief Vermogen Utrecht is onderdeel van:

cvwitUtrechts Centrum voor de Kunsten
Domplein 4
3512 JC Utrecht

Volg ons

twitter   facebook   youtube

Hou me op de hoogte