Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/compat.php on line 502

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
Hoogt-2 – Creatief Vermogen

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

’t Hoogt & Nieuwe Regentesseschool

Cinekweek

Filmtheater ’t Hoogt en de Nieuwe Regentesseschool richten zich op verhalen maken door ‘film en media’, voor kinderen vanaf groep 3. Samen met een professioneel animator maken de kinderen een ontdekkingsreis door de wereld van animatie. Het realistisch leren is hierin belangrijk en sluit goed aan bij de pedagogische principes van Freinet die de Nieuwe Regentesseschool als uitgangspunt hanteert. Met de hele grote groep maken de kinderen in kleinere groepen een ‘doorgeef-film’.

  • In groep 7/8 gaan de leerlingen dieper in op alle rollen die bij animatie komen kijken, door het gezamenlijk (met soms wel zestig leerlingen!) maken van een doorgeef-animatiefilm. De leerlingen werken in groepen en realistische taken als animator of maker van het storyboard, maakt dat leerlingen zich betrokken en verantwoordelijk voelen.

    Ze bedenken zelf een verhaal en zetten dit om naar beeld. Er wordt in drie groepen gewerkt met stop-motion en pixelation technieken: groep a maakt het verhaal, werkt dat uit in een storyboard en karakterschetsen; groep b maakt achtergronden, karakters en attributen; groep c animeert alles.

    Het gezamenlijk werk wordt overdraagbaar omdat de verschillende groepen videoboodschappen voor elkaar maken. Daarin laten ze zien wat er gemaakt is, waar ze tegenaan gelopen zijn, leggen ze bepaalde termen uit en geven ze tips aan de anderen die de film verder gaan ontwikkelen.

    Tenslotte maken ze een tentoonstelling over het proces. Zo verdiepen ze spelenderwijs hun inzicht in vorm- en stijlaspecten en verhaalstructuur in film. Met een filmpremière in ’t Hoogt, lopend over de rode loper, sluiten ze in stijl het project af.

     

  • Bij stop-motion via de iPad is het nodig om op schaal te werken: voor een wide shot heb je een klein poppetje nodig, voor een close shot een groot poppetje die ook nog bij de achtergronden past. Een aantal leerlingen maakte de karakters, anderen de achtergronden. Alleen de leerlingen die de achtergronden maakten, gaven we de informatie over deze schaalgrootte. Dit leverde mooie, ‘verwonderde’ momenten op wanneer de twee groepen elkaar ontmoetten. De termen wide/medium/close werd door de ene groep uitgelegd en toegepast waardoor beide groepen de betekenis van de termen eigen maakten. De leerlingen ontdekten dat ze elkaar nodig hadden om het probleem op te lossen. Samenwerken moet een urgentie hebben. Leerlingen zijn vaak beter in staat om voor hen zinvolle informatie te delen met andere leerlingen, in hun eigen taal, dan de leerkracht of een begrippenlijst, zeker als het een levensecht probleem kan oplossen.

    DIALOOG
    Kind (verhit): ‘Ik word gek van dat meisje!’ Vakleerkracht (kijkt bezorgd de klas in): ‘Welk meisje?!’ Kind: ‘Dat uitgeknipte meisje’ Vakleerkracht (opgelucht): ‘Oh, want?’ Kind (houdt losse onderdelen van een karakter omhoog): ‘Teveel details uitgeknipt, dat is echt heel veel werk nu!’

    FOCUS OP SAMENWERKEN

    KINDGEDRAG
    Dialoog over samenwerken: Kind: ‘Het lukt niet!’ Vakleerkracht: ‘Wat is de rolverdeling? Wie zijn je animatoren?’ Kind: ‘Die zijn met de letters bezig om te verzamelen.’ Vakleerkracht: Ok, je komt hulp tekort. Hoe kun je dat oplossen?’ Kind: ‘Vragen of ze de letters later doen?’

    LEERKRACHTGEDRAG
    Er zit een ontwikkeling in de lessenreeks waarbij leerlingen vanuit veel individuele vrijheid werken, naar een structuur waarbinnen de eigen verbeelding geïntegreerd wordt in het gezamenlijke verhaal. Ze werken gezamenlijk aan dat doel door:
    -Een heldere taakverdeling die ze gedeeltelijk zelf invullen
    -De techniek van open vragen stellen en samen onderzoeken, wat wat is en waarom dat noodzakelijk is, werkt goed bij de leerlingen. Ze krijgen voldoende ambachtelijke informatie om aan de slag te gaan, maar zijn heel actief betrokken bij het belang van de technische informatie. -Eerst denken en dan doen!

    KIND OVER HET PROJECT
    “Eerst had iedereen een eigen droomverhaal bedacht en daarna hebben we verschillende onderdelen van mensen samengebracht tot dit verhaal.”

    LEERKRACHT OVER HET PARTNERSCHAP
    Marijke Wiederholdt, directeur Nieuwe Regentesseschool
    “De balans zoeken in wie wat meebrengt, is best precair. De culturele partner moet echt didactische basiskennis in huis hebben, de leerkracht basiskennis over creativiteitsontwikkeling. Over en weer is er op deze vlakken veel geleerd. We hebben de culturele partner echt nodig om alle elementen aan te vullen die wij zelf niet als school in huis hebben.

  • De driehoek vakleerkracht, groepsleerkracht, leerling is heel belangrijk. De leerling staat centraal, de groepsleerkracht draagt bij aan het maken van het didactisch klimaat, de vakleerkracht heeft de ambachtelijke kwaliteiten en de inspiratie. Door samen de lessen vorm te geven, komen die echt in de context van de school te staan, juist doordat de culturele partner de leerling af en toe even buiten het gebouw van de school haalt. Vakleerkracht en groepsleerkracht geven de lessen samen. Daardoor wordt heel duidelijk waar je elkaar aanvult en leer je beiden van elkaars expertises. Na elk blok wordt intensief geëvalueerd over de wijze van reflecteren: welke vragen stel je? In welke vorm giet je dat? Daarnaast reflecteren we natuurlijk ook op de lessen zelf. Uiteraard trainen we de ambachtelijkheid, zodat ook de groepsleerkracht zich de technieken van animatie eigen maakt. Andersom worden de vakleerkrachten getraind in de onderwijskundige principes die de school voor staat (in dit geval de visie van Freinet).

    CUTURELE PARTNER(S) OVER HET PARTNERSCHAP
    Floor Vlasblom, ’t Hoogt
    “Doordat de school vanuit de Freinet-visie al veel aan creativiteit doet en ook al verschillende technieken in huis heeft, merk ik dat het goed is het project echt samen met de school op maat vorm te geven. Door die sterke kanten op te zoeken, haal je het allerbeste uit het project en de leerlingen. In dit geval konden we meer verbreding geven door met verschillende achtergronden te werken en meer verdieping aan de karakters. Er was ruimte om nieuwe elementen toe te voegen.”

Basisschool:
Nieuwe Regentesseschool 

“Het taalonderwijs bij ons op school gaat heel erg over het maken van verhalen. Dat is echt een kracht! Ik was verrast wat het opleverde om het project vanuit deze kracht aan te vliegen.”

Marijke Wiederholdt
directeur Nieuwe Regentesseschool

“Het was prachtig om te zien hoeveel er al is aan creativiteit in de school. We hebben samen met de leerkracht echt kunnen verdiepen!”

Floor Vlasblom
’t Hoogt

Creatief Vermogen Utrecht is onderdeel van:

cvwitUtrechts Centrum voor de Kunsten
Domplein 4
3512 JC Utrecht

Volg ons

twitter   facebook   youtube

Hou me op de hoogte