Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/compat.php on line 502

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
Muziekroute 2 – Creatief Vermogen

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

MuziekRoute & Brede School Overvecht

De MuziekRoute laat kinderen van de Brede School Overvecht op een creatieve manier kennis maken met muziek, zowel vocaal als instrumentaal. Het maken van je eigen muziek en het eigenaarschap van de leerlingen staat centraal. Dit sluit goed aan bij de pedagogische aanpak van De Vreedzame School/Wijk.

  • De vier partners Brede School Overvecht, UCK, TivoliVredenburg en het Rosa Ensemble ontwikkelen samen een doorlopende leerlijn muziek vanaf groep 3. De kinderen van groep 5 -en bij een aantal scholen ook groep 6- krijgen elke week instrumentale lessen van vakmusici: slagwerk, viool, cello en trompet of klarinet. De andere groepen krijgen zanglessen van muziekdocenten. Volgens de principes van ‘Creative Collaborative Music Making’ maken de kinderen vanuit improvisaties hun eigen composities waardoor zij echt eigenaar zijn van de muziek die ze spelen.
    Minimaal 3 keer per jaar geven de leerlingen een concert. Het jaar wordt groots afgesloten op het grote podium van TivoliVredenburg met een aantal scholen tegelijkertijd. Het overkoepelende doel van dit partnerschap is om van Overvecht een muziekwijk te maken.

    De MuziekRoute werkt vanuit een verhaal dat klankbeelden oproept en uitdaagt tot het verzinnen van eigen teksten, klanken en beweging daarbij. Zo maakte een andere culturele partner, De Dansers, een dans bij de muziek van de MuziekRoute.

    In schoolvakanties kunnen gemotiveerde kinderen samenspelen in het MuziekRoute ensemble. Voor bovenbouwleerlingen is het mogelijk om na schooltijd op school les te blijven volgen op hun instrument.

     

  • Erzsi Ladage, observant cajonles door vakleerkracht Rachid
    “Op basis van al eerder geoefende cajontechnieken en ritmes en breaks, werken de leerlingen tijdens de slagwerkles samen aan een muziekstuk. Twee aan twee verzinnen ze, al improviserend, hun eigen ritme. Aan het eind van de les klinkt het stuk als geheel, met intro, basisbeat, stiltes, de zojuist verzonnen ritmes en een eindbreak.
    Vooral tijdens het werken in duo’s, hoor je goed hoe vaardig één jongen met de cajon is: echt improviserend, elke keer anders, maar steeds strak getimed. Als het gaat om talent ontdekken is deze ‘pruts’tijd, het zelfstandig experimenteren, onderzoeken en uitproberen, onontbeerlijk. De kaders, in dit geval de cajon, de speeltechniek en de groove, werken als houvast, maar niet als beperking. Iedereen improviseert op z’n eigen niveau, nooit te makkelijk, nooit te moeilijk en kan altijd trots zijn op het eigen resultaat. De verrassing van het klankbeeld dat ontstaat als alles samenkomt,is onbetaalbaar.”

    KIND OVER HET PROJECT
    Menno, groep 5
    “Je kan er lekker je fantasie op los laten gaan”

    Rachida, groep 5
    “Het allerleukste is dat je zelf je muziekje maakt. Je weet zelf hoe je het wilt: je verzint er allerlei nieuwe noten bij.”

    FOCUS OP SAMENWERKEN
    KINDGEDRAG
    De leerlingen bedenken samen de muziek die ze ook samen uitvoeren. Iedereen krijgt de ruimte om iets in te brengen en door voort te bouwen op wat er al is, kan het weer iets heel nieuws worden. Zonder de inbreng van de anderen had je nooit kunnen bedenken wat er nu is.

    LEERKRACHTGEDRAG
    De leerkracht zoekt naar de intrinsieke behoefte bij de leerling om het samenspel goed te willen laten klinken. Via opdrachten als: ‘Verzin een ritme vanuit body-percussie’, ‘maak een muziekstukje met de twee snaren die je nu weet’ of ‘laat de tekening klinken’ zoek je samen met de leerlingen wat je zou willen veranderen en wat er sowieso moet blijven.
    Het is belangrijk dat elke leerling de ruimte krijgt om zelf ideeën in te brengen, muzikaal én in de reflectie, zodat hij echt eigenaar is van de muziek. Als docent moet je kunnen loslaten en met ongewisse eindresultaten durven werken.
    Vragen die daarbij horen zijn: ‘Welk muziekstuk vonden jullie het mooist klinken? Waarom?’. ‘Wat zou je anders willen laten klinken? Hoe anders? Laat eens horen!’. Als coach ben je zonder oordeel. De kinderen bepalen!

  • De solide samenwerking tussen de scholen en de betrokken culturele partners maken dat de leerlijn creatief vermogen, beschreven in heldere werkvormen, is geborgd. Door vraaggericht te werken is de aanpak van de MuziekRoute specifiek school- en doelgericht.

    Er wordt samengewerkt op diverse niveaus op basis van wederzijdse (te verwachten) leeropbrengsten en beïnvloeding van elkaar:
    • Artistiek: muziekprofessionals/muziekvakdocenten en leerlingen/groepsleerkrachten beïnvloeden elkaar binnen het creatieve proces. Eigenaarschap van alle deelnemers zorgt voor een doorlopend leerproces (‘Creative Collaborative Music Making’) op weg naar het resultaat op één van de podia.

    • Pedagogisch/didactisch: vanuit de methodiek Vreedzame School/Wijk leren de leerlingen medeverantwoordelijk voor hun eigen leef- en leeromgeving te zijn. De muziek educatieve methodiek van Creatief Leren maakt de leerlingen medeverantwoordelijk voor het creatieve proces en resultaat. Deze verbinding blijkt sterk en vruchtbaar. De MuziekRoute moet zich op iedere school kunnen aanpassen aan de desbetreffende structuur en cultuur. 

    • Organisatorisch: Alle partners voelen zich verantwoordelijk voor de uitvoering en continuïteit van De MuziekRoute. 

    • Alle partners zijn overtuigd van het maatschappelijk belang van het partnerschap.

    Voor de komende periode staan trainingen in de planning om de groepsleerkrachten bij te scholen in de principes van ‘Creative Collaborative Music Making’, maar ook om handvatten te bieden om zelf te zingen met hun klas, al dan niet aansluitend op het materiaal dat MuziekRoute inbrengt.

    LEERKRACHT OVER HET PARTNERSCHAP:
    Margot Reukers, directeur, De Schakel
    “De actieve ontwikkeling van creativiteit bij kinderen leidt tot betere prestaties en grotere flexibiliteit, ook op cognitief vlak.”

    CULTURELE PARTNER(S) OVER HET PARTNERSCHAP:
    Marga Wobma, UCK
    “Muzikaal Creatief Vermogen blijkt een statusverhogend element te zijn: trotse ouders en leerkrachten willen dat kinderen meedoen, oefenen en presenteren!”

DIAMANTSTRALEN
Samenwerken

“Ik vind het enorm krachtig dat je door middel van muziek de kinderen een plek kunt laten vinden. De kracht van het samenwerken, samen in een groove zitten, samen op een podium een voorstelling maken, vooral met kinderen die daar van huis uit weinig mee in aanraking komen, bezorgt mij kippenvel.”


Maite van der Marel

artistiek leider, MuziekRoute

“Daar zit mij zoon, zomaar cello te spelen! Ik wou dat ik ooit zelf de kans had gekregen….”


vader van een leerling van groep 5

De Schakel

Creatief Vermogen Utrecht is onderdeel van:

cvwitUtrechts Centrum voor de Kunsten
Domplein 4
3512 JC Utrecht

Volg ons

twitter   facebook   youtube

Hou me op de hoogte