Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/compat.php on line 502

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
De Vrijstaat 2 – Creatief Vermogen

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

De Vrijstaat & OBS De Klimroos & KSU Achtbaan

Bij de Vrijstaat werken kinderen als gezel naast de meester. Twee keer per jaar nodigen de school en De Vrijstaat een kunstenaar uit samen met de leerlingen te exposeren. Kinderen maken -al experimenterend en ontdekkend- eigen werk op basis van het materiaal en de technieken van de kunstenaar en worden zo onderdeel van de tentoonstelling.

  • Ieder jaar maakt De Vrijstaat samen met een cast van professionele acteurs en kinderen uit de scholen een theatervoorstelling. Daarnaast ontwerpt de school samen met De Vrijstaat binnenschoolse activiteiten. De Achtbaan heeft dit laten groeien tot een eigen doorlopende leerlijn waarbij de kracht van de verbeelding altijd centraal staat.
    Samen met de Spullenmannen is een interactieve expositie, op het grensvlak tussen kunst en wetenschap, ontwikkeld. Dit kunstenaarscollectief heeft zowel een wetenschappelijke als een kunstzinnige achtergrond. Zij demonteren oude apparaten die ze opnieuw in elkaar zetten tot nieuwe, nutteloze machines. Het dwalen door dit ‘laboratorium’ stimuleert leerlingen te experimenteren en te ontdekken dat er veel mogelijk is met deze zogenaamde ‘nutteloze’ machines.

    De groepen 3, 5 en 7 werken op hun eigen niveau aan:
    • Het bedenken, maken en duiden van fossielen.
    • Het ontwerpen en bouwen van een plattegrond van de onbekende planeet met bijbehorende objecten, gebouwen en machines.
    • Het maken van kleitabletten en het ontwerpen van een buitenaardse taal.
    • Het bouwen van Bristle Bots (robots van borstels met een kleine electro- motor)
    • Een eindexpositie waarbij de kinderen als gidsen hun ouders rondleiden.

  • Tijdens een project rondom poëzie had een jongetje een gedicht gemaakt: hij voelde zich thuis onzeker.  Hij schoot zelf vol toen hij het voorlas, omdat hij zich op dat moment realiseerde wat hij vond en wat hij voelde. Nog niet eens op het moment van schrijven, maar echt op het moment dat hij het voorlas. Je zag dat hij schrok van wat hij had geschreven. Ineens voelde hij de kracht van taal.

    Door de kinderen de ruimte te geven hun eigen ding te doen, hun eigen kracht van verbeelding te gebruiken en daar hun eigen betekenis aan te geven, leer je ze beter kennen. En leren ze zichzelf beter kennen. 

    FOCUS OP VERBEELDINGSKRACHT
    KINDGEDRAG
    Ieder kind maakt zijn eigen fossiel door onderdelen van apparaten te stempelen in een kleitablet. Aan de hand van het fossiel van een ander fantaseren de leerlingen over hoe het ‘originele’ object eruit kan hebben gezien.

    KIND OVER HET PROJECT
    Mariëlle, groep 5
    “Ik dacht dat ik iets ging maken, maar het werd iets heel anders en veel beter!”.

    LEERKRACHTGEDRAG
    De leerkracht toont zich op dezelfde manier nieuwsgierig als de leerlingen, laat zich inspireren door uitgangspunten (materialen, technieken, de kunstenaar) en laat zich verrassen door de verbeeldingskracht waarmee leerlingen oplossingen bedenken en betekenissen geven. Hij/zij heeft het lef om open opdrachten te geven, en daagt de leerlingen uit aan de slag te gaan:

    “Als je je handen laat denken, doe je allerlei ontdekkingen. Zonder plannen in je hoofd, kun je jezelf laten verassen!”.

    “Iedereen kan vanuit het niets dingen laten ontstaan die betekenisvol blijken.”

    “Je doet iets, waarna je kan denken: wat zou er gebeuren als ik het omdraai?”

  • De Vrijstaat en de scholen ontwikkelen kunsttrajecten die aansluiten bij de vraag van de scholen en bij de mogelijkheden die het programma van De Vrijstaat biedt.

    Kenmerkend is het meester-gezel-leerling systeem waarbij de leerlingen letterlijk en figuurlijk worden meegenomen naar het atelier van de kunstenaar. De kunstenaar geeft vervolgens een aantal lessen in de klas en brengt zijn wereld de school in. Samen met een educatief medewerker van de Vrijstaat en de leerkracht (gezel) werkt de kunstenaar met de leerlingen toe naar een expositie waarin ze het gemaakte werk aan de ouders presenteren.

    In de aanloop naar deze projecten bepalen de school en De Vrijstaat samen hoe de lessen het beste kunnen worden ingevuld. Een workshopsessie met de kunstenaar en het hele docententeam zorgt ervoor dat de leerkrachten zelf ondervinden hoe het is om met de kunstenaar te werken, welke technieken hij gebruikt en hoe zij dit zelf in de klas kunnen voorbereiden en verankeren in hun eigen lesprogramma. Door zelf op de vloer aan de slag te gaan, ervaren de leerkrachten de werking van het educatieve traject, en kunnen zij zelf hun creatief vermogen ontwikkelen en de klas enthousiasmeren voor het traject.

    Van ieder project wordt een uitgebreid portfolio aangelegd waarin alle lessen staan beschreven, aangevuld met foto’s van het hele traject. Naast het documenteren van al deze lessen dienen de portfolio’s ook als inspiratiebron en handvat voor de leerkracht in volgende projecten.

    CULTURELE PARTNER OVER HET PARTNERSCHAP:
    “De samenwerking binnen het creatief  partnerschap heeft zijn weerslag in de reguliere activiteiten van de Vrijstaat en de ontwikkeling van visie op kunsteducatie in buitenschoolse trajecten. De Vrijstaat kunstacademie is hier een voorbeeld van. Dit driejarige verdiepingsprogramma biedt kinderen die hun talenten als kunstenaar verder willen ontwikkelen de mogelijkheid om in het weekend ‘op kunst’ te gaan.”

DIAMANTSTRALEN
Verbeeldingskracht tonen

“Het langdurig samenwerken is fijn omdat je elkaar beter leert kennen. Je kunt beter op elkaar inspelen.”
“Kunsteducatie wordt normaal, voor leerlingen en leerkrachten. Zelfs als de leerkracht er zelf niet zoveel mee heeft.”


Manon Rolink
leerkracht Achtbaan

Creatief Vermogen Utrecht is onderdeel van:

cvwitUtrechts Centrum voor de Kunsten
Domplein 4
3512 JC Utrecht

Volg ons

twitter   facebook   youtube

Hou me op de hoogte