Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/compat.php on line 502

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
De Dansers 2 – Creatief Vermogen

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

De Dansers & ISK, De Dansers & Johannesschool

De Dansers & ISK, De Dansers & Johannesschool

Leerlingen en De Dansers werken samen aan een voorstelling voor publiek op basis van een voorstelling en/of thematiek vanuit de school. Leerlingen maken hun eigen materiaal en worden zo co-eigenaar. Elk project start met een voorstelling van De Dansers. Daarna zijn er voor elke klas drie workshops met een dansdocent, waardoor de hele school in beweging komt. Via een open inschrijving kunnen leerlingen zich vervolgens aanmelden om na schooltijd een korte dansvoorstelling te maken. De leerkrachten van de school zijn daarbij betrokken en motiveren juist die leerlingen waarvan zij denken dat het goed voor ze is om mee te doen. In het project wisselen receptieve en actieve werkvormen elkaar af.

  • Met de ISK (Internationale Schakelklas)
    ‘The Basement’ gaat over barrières die mensen opwerpen om zich te beschermen, of die mensen willen overbruggen om tot elkaar te komen.

    We werken hier bewust buiten het klaslokaal en de school. Dat geeft de leerlingen juist veiligheid en vrijheid en doorbreekt de vaststaande structuren in een klas, wat ruimte geeft voor nieuw gedrag.

    Met de Johannesschool
    In 2015 werd er aansluiting gezocht bij de activiteiten van de Muziekroute, het tweede partnerschap van de Johannesschool. Leerlingen van groep 5 en 6 van de Johannesschool maakten een dans, gebaseerd op het thema en muziek van de Muziekroute voorstelling. De uitvoering vond plaats voor een volle zaal in TivoliVredenburg.


  • FOCUS OP SAMENWERKEN
    KINDGEDRAG
    “Wij zijn met veel mensen en wij moeten elkaar helpen. Als je niet durft of als je je schaamt, dan zeggen we ‘wees niet bang, kom doe mee’! Ook als je bang bent voor publiek, wees niet bang, maar doe mee.”
    “We vertellen allemaal iets, een klein idee en dat proberen we uit. Als het goed is, gaan we dat doen. Josephine kijkt mee en helpt ons met bepaalde bewegingen maken en motiveert ons. Ze zegt: ‘Nu doorgaan! Goed, ga zo door!’”

    LEERKRACHTGEDRAG
    Eén van de opdrachten heet ‘Beeldhouwen’, een opdracht die hoort bij de voorstelling ‘Tetris’. Tetrisblokjes staan voor strakke dansposes: duidelijke, stilstaande beelden. De leerlingen werken in groepjes van 3 of 4 personen. Iedereen heeft een nummer. Leerling 1 maakt als eerste een tetris-blokje, leerling 2 haakt daar op in en leerling 3 reageert weer op leerling 2. De groep oefent deze vorm totdat de volgorde goed in het hoofd en lijf zit. Vervolgens bedenkt leerling 2 een vorm, haakt leerling 3 daar op in en leerling 1 ook. Tenslotte is leerling 3 aan de beurt als aangever. Nu heeft elk groepje 3 of 4 verschillende tetris-puzzels. De volgende stap is het verbinden van deze 3 puzzels aan elkaar door dansbewegingen toe te voegen zoals een draai, een sprong, een kick, et cetera.
    Kunst maken begint klein: vanuit hele kleine bouwstenen, die voor iedereen dus haalbaar zijn, bouwt zich het grote werk als vanzelf op. Je eigen bewegingen verzinnen en maken is nooit ongemakkelijk en je lijf onthoudt zelf wat het moet doen.

    KIND OVER HET PROJECT
    Elce, leerling ISK
    Als je danst, praat je met je lichaam, zo communiceren wij. Zo maken wij een eigen kwartet binnen het stuk.”

     

  • Dans is een aparte discipline binnen de culturele educatie. Omdat een leerlijn zich lastig laat vastleggen op papier, is samenwerking met professionele dansers een unieke kans om hier vorm aan te geven en de deskundigheid van het schoolteam te vergroten.

    Belangrijke pijlers zijn:

    • De eerste ontmoeting tussen de danser en de leerling in de repetitieruimte of op het podium, in al zijn rijkdom en theatraliteit, staat centraal. 

    • Culturele beleving in een levensechte leeromgeving waarin de leerlingen De Dansers op hun werkplek ontmoeten. 

    • Een organische mix tussen actieve en receptieve cultuureducatie. 

    • Een organische mix tussen activiteiten op school en activiteiten die in verbinding staan met de culturele omgeving van de school.
    • Het (aan)leren van zowel sociaal-maatschappelijke als creatieve vaardigheden.

    • Concrete voorstellingen, confrontaties met het publiek.

    • De leerling is co-eigenaar van de gemaakte voorstellingen.

    Deze organische manier van werken, die zo eigen is aan dans, stelt de deskundigheid van de dansdocent centraal. Hij/zij is degene die met vakkennis reageert op wie hij voor zich heeft, bijvoorbeeld een groep overactieve jongens, of een docent met een vraag.

    Tijdens trainingen en gesprekken op de lerarendagen in de school bouwen de docenten van de school aan hun expertise in het samenwerken met een dansgezelschap en creëren zij gezamenlijk draagvlak voor schoolbrede kunsteducatie. Naast basisactiviteiten die ieder jaar plaatsvinden, worden ook vragen van leerkrachten aangegrepen als aanleidingen om met dans binnen de school aan de slag te gaan.

    LEERKRACHT OVER HET PARTNERSCHAP:

    Rob. H Bekker, docent ISK
    “De Dansers speelden de voorstelling ook op Oerol, en op dezelfde manier voor een ingevoerd theaterpubliek als voor onze groep leerlingen van de internationale schakelklassen. Dezelfde bewegingen, dezelfde muziek, hetzelfde verhaal, geen betutteling: enkel beleving.”

    Merel van Huisstede, docent ISK
    “Omdat ik me dit keer zo bewust was van het publiek, beleefde ik de voorstelling niet alleen, maar nam ik de aanwezigheid van onze leerlingen mee. Ik zag fases van jong zijn, fases van het niet weten, fases van op anderen willen vertrouwen, maar het niet kunnen. Fases van intimiteit, fases van met elkaar leven.
    De existentialistische teksten van La Corneille lieten me vervolgens hopen dat onze leerlingen, die zoveel overlevingsinstinct hebben, hier, ten noorden van nergens, een ontsnappingsmogelijkheid hebben.”

    CULTURELE PARTNER OVER HET PARTNERSCHAP:

    Josephine van Rheenen, artistiek leider De Dansers
    “De Johannesschool is tegenwoordig het favoriete publiek van spelers van De Dansers. De leerlingen kijken zo geconcentreerd naar de voorstelling en na afloop zitten ze vol met vragen. Door wat zij vragen, gaan wij weer over scènes en overgangen nadenken en dan veranderen we soms iets in de voorstelling. Dansdocenten merken dat je met leerlingen van de Johannesschool verder kunt gaan dan met andere leerlingen.”

Basisschool:
ISK
Johannesschool

“Het gaat om de intense beleving die onze leerlingen mee maken. Als ze dansen en optreden zijn ze met hun emoties bezig, leren ze die te uiten en erover te praten.”

Petra Eijndhoven
ICC-er ISK

“Het was prachtig om te zien hoeveel er al is aan creativiteit in de school. We hebben samen met de leerkracht”

Josephine van Rheenen
artistiek leider De Dansers

Creatief Vermogen Utrecht is onderdeel van:

cvwitUtrechts Centrum voor de Kunsten
Domplein 4
3512 JC Utrecht

Volg ons

twitter   facebook   youtube

Hou me op de hoogte