Deprecated: __autoload() is deprecated, use spl_autoload_register() instead in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/compat.php on line 502

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208

Deprecated: Function create_function() is deprecated in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/pomo/translations.php on line 208
Centraal Museum 2 – Creatief Vermogen

Notice: compact(): Undefined variable: limits in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

Notice: compact(): Undefined variable: groupby in /home/public/sites/www.gs.dezaakp.nl/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 863

Centraal Museum & Agatha Snellenschool

De werkplaats, samen aan de slag

De kinderen leren beeldend werken, kijken, praten, en filosoferen over dat wat ze zien. Ze leren zich een mening vormen, altijd gerelateerd aan de persoonlijke beleving van de leerling. Het thema is opgezet vanuit het idee ‘reizen’. Via de wereld van de kunst wordt de wereld van het kind steeds groter: van kunst thuis naar het onbekende en dromen van de toekomst. Centraal Museum en de school werken vanuit het VierKeerWijzer model, gebaseerd op meervoudige intelligenties.

  • Het Centraal Museum en Agatha Snellenschool ontwikkelen samen een leerlijn creatief vermogen voor de groepen 1 t/m 8. De doelstellingen en werkwijze van de school en de uitgangspunten voor publieksparticipatie in het Centraal Museum (de ‘Werkplaatsaanpak’) komen hierin samen.
    In groep 1/2 blijft de reis heel dichtbij en blijven de kinderen in huis. Welke kunst heb ik in huis? Het nijntje museum is de leidraad voor deze eerste ontdekkingstocht.
    De opbouw van de leerlijn ziet er als volgt uit:
    Groep 3: Het museum: op reis naar het museum, naar de overkant van de straat;
    Groep 4: Van Baarencollectie: koffers pakken;
    Groep 5: Inspiratie: reizen als een kunstenaar;
    Groep 6: Tegenstellingen;
    Groep 7: Gerrit Rietveld en het Rietveld Schröderhuis: de wijde blik, door kunst een visie op de wereld ontwikkelen;
    Groep 8: Surrealisten: op reis naar het onbekende, dromen van de toekomst.
    Iedere klas werkt drie weken aan het thema, op een projectmatige manier. Het project bestaat uit een aantal klassikale activiteiten zoals het museumbezoek en workshops, daarnaast werken de leerlingen zelfstandig of in groepjes aan verschillende opdrachten rondom het thema.

  • Majorie Boon, ICC-er en groepsleerkracht groep 6 
    “Kunstenaar Paul Klemann kwam van buiten met z’n eigen wereld de klas in. Zijn werk ontstaat vanuit zijn dromen. ’s Ochtends schrijft hij op en schetst hij wat hij gedroomd heeft. Hij maakte dromenboekjes met de kinderen en ontwierp samen met hen kussensloopjes. Dat had zo’n impact dat iedereen geboeid was. De passie van kunstenaars die in de klas komen, werkt zó aanstekelijk, dat is echt de meerwaarde. Ik was van 9 tot 12 met ze aan het werk en moest zelf zeggen: ”Jongens, het is al lunchtijd!”

    KIND OVER HET PROJECT
    Stefan, groep 5
    Danibal (mondharpspeler) kwam op school. Ik dacht: kan je uit zo’n ijzeren staafje geluid krijgen? Daar wil ik meer van weten. Danibal heeft wel 60 verschillende mondharpen. Dat gaf me inspiratie.”

    FOCUS OP OMGEVINGSGERICHTHEID
    KINDGEDRAG
    Sophie, groep 4 “Mam, ik wil naar het Centraal Museum, want ik wil naar mijn favoriete schilderij van de Van Baarencollectie!”

    LEERKRACHTGEDRAG
    Er is altijd en overal wel een voorbeeld te vinden van kunstwerken, in welke vorm dan ook, die als inspiratiebronnen kunnen dienen. Eerst ga je samen het onderzoek aan naar wat je ziet: op welke manier zie je dat op verschillende plekken of van verschillende kunstenaars terug? En waar had de kunstenaar zíjn of háár inspiratie eigenlijk vandaan? Welke stappen heeft de kunstenaar ondernomen om uiteindelijk tot dit werk te komen? En daarna het zelfonderzoek: wil ik dit zelf doen, hoe kan ik dat zelf doen en wat heb ik daarvoor nodig? Het grondig onderzoeken van je inspiratiebron draait vooral om het stellen van de juiste vragen. Dat zijn heel vaak vragen die uit de leerlingen zelf komen! Sommige antwoorden kun je opzoeken, soms kan je het de kunstenaar zelf vragen, maar meestal moet je gewoon heel goed kijken.

  • De doelstelling van de school, de uitgangspunten voor publieksparticipatie in het Centraal Museum, de Werkplaatsaanpak en uiteraard de collectie van het museum komen in het programma organisch samen.
    • In de Werkplaats daagt het Centraal Museum de bezoeker uit de handen uit de mouwen te steken. Er is aandacht voor het maakproces, om als het ware in het hoofd van de kunstenaar te kunnen kruipen. Er zit een discrepantie tussen de kunstenaarspraktijk en het klassieke museum: persoonlijk, creatief, dynamisch, praktisch versus statisch en louter visueel ervaren. De Werkplaats is die brug tussen praktijk van de kunstenaar en het museum.
    • De methode die we voor het ontwikkelen van de leerlijn gebruiken is gebaseerd op de principes van de meervoudige intelligentie zoals vormgegeven in de methode VierKeerWijzer.
    • Uitgangspunt voor het lesmateriaal is de collectie en het museum. Natuurlijk bezoeken de leerlingen het Centraal Museum.
    • De leerlingen werken zelfstandig d.m.v. verschillende opdrachtkaarten.
    • In de opdrachten komen de verschillende kunstdisciplines aan de orde, waardoor meerdere talenten worden aangesproken.
    • Waar het kan, stimuleren we het leren van elkaar en het leren van verschillende generaties.
    • Een presentatie door de leerlingen van wat zij hebben gedaan, gemaakt en geleerd is een belangrijke afsluiting van het project.
    • Het project moet geschikt zijn om de komende jaren in nieuwe groepen te herhalen.
    • Het materiaal wordt ontwikkeld vanuit de belevingswereld, ontwikkeling en vaardigheden die passen bij de leeftijd van de kinderen, zowel inhoudelijk als in taalgebruik.
    • Aan het eind van het project kunnen de leerlingen de leervragen beantwoorden.

    LEERKRACHT OVER HET PARTNERSCHAP:
    Majorie Boon, ICC-er en leerkracht groep 6
    “We leren steeds beter te werken en te begeleiden op procesniveau. We zien meer dat een project ook heel geslaagd kan zijn, zonder dat het een mooi product oplevert. De coachende rol van de leerkracht staat bij ons centraal.”

    CULTURELE PARTNER(S) OVER HET PARTNERSCHAP:
    Het museum is een huis vol schatten en verhalen. De school is een plek waar een omgeving wordt gecreëerd die het voor leerlingen mogelijk maakt om de kanalen te openen om te leren en verhalen tot zich te nemen. Dat maakt het aangaan van een cultureel partnerschap tussen het Centraal Museum en de Agatha Snellenschool zo waardevol. De functie van twee partners en buren in de Utrechtse binnenstad versterken elkaar.

     

Basisschool:
Agatha Snellen School

“Onze visie op leren, de VierKeerWijzer, hebben we direct kunnen koppelen aan het samenwerkingsproject met het Centraal Museum. Daardoor is kunst- en cultuuronderwijs meteen geïntegreerd in het hart van ons onderwijs. Dat is de echte parel van ons partnerschap.”

Majorie Boon
ICC-er en leerkracht groep 6

Creatief Vermogen Utrecht is onderdeel van:

cvwitUtrechts Centrum voor de Kunsten
Domplein 4
3512 JC Utrecht

Volg ons

twitter   facebook   youtube

Hou me op de hoogte